Parafia Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
Wielki Garc

Kazanie na Wielki Czwartek 2024 r.

Czwartek, 28 Marzec 2024 r.

Kazanie na Wielki Czwartek 2024 r.


WIELKI CZWARTEK 2024 rok

BRACIA i SIOSTRY!

Żydzi obchodzili Wieczerzę paschalną. Rozpoczynała się ona od wyboru baranka. Gdy przedstawiciel rodziny prowadził zwierzę do świątyni jerozolimskiej, by złożyć je w ofierze (na pamiątkę jego ofiary i pokropienia jego krwią odrzwi w Egipcie przy wyjściu  „z domu niewoli”), rodzina przygotowywała potrawy: niekwaszony chleb, wino, gorzkie zioła i sos (tzw. „haroset przyrządzony z daktyli, fig, migdałów, cynamonu i innych owoców). Kielichem, od którego rozpoczynano ucztę, był tzw. „kidusz”, czylikielich uświęcenia. Po wypiciukiduszaprzystępowano do spożycia gorzkich ziół, które przypominały o niedoli Izraelitów w Egipcie. Potem wypijano drugi kielich wina, śpiewano psalmy,
i  następował najważniejszy posiłekspożycie baranka paschalnego oraz macy z sosem „haroset. Teraz przychodził czas na wypicie trzeciego kielicha, zwanegokielichem błogosławieństwa” (beracha). Uczta zamieniała się w radosne uwielbienie, śpiewano kolejne psalmy i wypito czwarty, ostatni kielich (hallel) – „chwały. Czy Ostatnia Wieczerza przebiegała według powyższego schematu. Nie można tego wykluczyć.

Ostatni posiłek, który Jezus spożył z uczniami, był rzeczywiście Ucztą paschalną. Jezus wiedział o swojej bliskiej śmierci. Wiedział, że już nie będzie mógł spożywać Paschy. Mając pełną świadomość tego, zaprosił swoich uczniów na Ostatnią Wieczerzę, która miała mieć bardzo szczegółowy charakterna wieczerzę, która nie należała do żadnego określonego obrzędu żydowskiego, lecz była Jego pożegnaniem się, w którym dał coś nowego. Jezus dał siebie samego jako prawdziwego Baranka, ustanawiając w ten sposób swoją własną Paschę. Potwierdzają to ewangeliści. Przedstawiają, że Jezus spożył Ostatnią Wieczerzę z uczniami, a nie w gronie rodzinnym, jak nakazywała tradycja żydowska. W ten sposób utworzył nową społeczność grono Dwunastu będzie odtąd stanowić początek nowej rodziny Boga. Nadał poszczególnym elementom nowe znaczenie chleb i wino będą oznaczać Jego sakramentalną obecność ciało i krew. W ten sposób tzw. haggada  na temat wyzwoleniaz niewoli egipskiejzostała zastąpiona przez opowieść
o Jego przejściu z tego świata, przez mękę, krzyż
i zmartwychwstanie, do chwały Ojca. Ponadto, żaden
z ewangelistów nie wspomina o tym, że podczas Wieczerzy spożywano baranka paschalnego. Bo odtąd Jezus stanie się nowym Barankiem paschalnym, a Jego ofiara „gładzi grzech świata” (J 1,29). Także podczas Ostatniej Wieczerzy brakuje bezpośrednich wzmianek o ziołach
i sosie „haroset”, choć Janowy opis zdrady Judasza sugeruje, żechleb zamoczony w misiewskazuje na ten właśnie obrzęd (J 13,26). Uwagę przykuwa też szczegół opisany przez Łukasza, odnośnie kielicha, tuż przed ustanowieniem Eucharystii:Potem wziął kielich
i odmówiwszy dziękczynienie rzekł: <Weźcie go
i podzielcie między siebie; albowiem powiadam wam: odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu, przyjdzie królestwo Boże>
” (Łk 22,17-18). Dopiero po tym błogosławieństwie, Jezuswziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie, połamał go i podał mówiąc: <To jest Ciało moje, które za was będzie wydane: to czyńcie na moją pamiątkę>. Tak samo i kielich po wieczerzy, mówiąc: <Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana” (Łk 22,19-20). Podobnie Ostatnią Wieczerzę zrelacjonował Mateusz i Marek. Co do kielichów pewne jest to, że Jezus podaje uczniom kielich, który stoi przed Nim. Dlaczego? W ten sposób Chrystus podkreśla, że Eucharystia, którą ustanowił, jest Ucztą jedności rodzącego się Kościoła.

Po ustanowieniu Eucharystii, Jezus powiedział:Odtąd nie będę już pił z tego owocu winnego krzewu do dnia, kiedy pić go będę z wami nowy, w królestwie Ojca mojego” (Mt 26,29). Ewangelista Mateusz dodaje, że po tych słowach Jezus i apostołowie odśpiewali hymn i wyszli ku Górze Oliwnej (26,30). Jezus więc przerywa wieczerzę paschalną, by dokończyć ją z nami w królestwie Ojca. Ostatnia wieczerza wciąż trwa. Odbywa się codziennie na ołtarzach świata, a ukończona zostanie dopiero wtedy, gdy Jezus w królestwie Ojca wychyli z nami ostatni kielich wina, kończący ucztę paschalną.  Wtedy wszyscy, którzy dostąpią zbawienia, dokończą swoją paschę, tj. przejście
z tego świata do chwały eschatologicznego królestwa Bożego. A tam trwać będzie uczta Godów Baranka.

MSZE ŚWIĘTE

Niedziele i święta
Wielki Garc - 7.45, 10.30
Rudno - 8.55

Dni powszednie
Wielki Garc - 16.30

Sobota
Rudno - 16.00