Kazanie na XII Niedzielę Zw. (12 VI 2022 r.)
W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen.
Dziś uroczystość Trójcy Świętej. Prawda o Trójcy Przenajświętszej jest taka, że jest jeden Bóg w trzech Osobach. Wiemy to z objawienia samego Jezusa Chrystusa, który jest wcielonym Synem Bożym. Jezus mówi o Trójcy Świętej z osobistego doświadczenia, jako świadek Jej wewnętrznego życia. Wskazuje na wydarzenia w Nowym Testamencie, w których objawiają się trzy Osoby Boskie, jak: chrzest Jezusa w Jordanie, przemienienie Jezusa i krzyż w narracji św. Jana. W Ewangelii Janowej Jezus mówi o sobie jako posłanym przez Ojca, jako tym, który objawia chwałę Ojca. Mówi też o ścisłej jedności między Nim, Ojcem i Duchem Świętym, który z mojego weźmie i objawi światu. Poza tym o Trójcy Św. mówią Dzieje Apostolskie i świadectwo św. Pawła. Paweł opowiada o doświadczeniu Kościoła. Na przykład w Pierwszym Liście do Koryntian mówi wyraźnie o charyzmatach i fenomenach Ducha Świętego – że jest to spełnienie obietnicy Ojca. Jezus wielokrotnie wspominał bądź mówił wprost o swoim ścisłym związku z Bogiem Ojcem. Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca? – mówi Maryi i Józefowi, gdy znajdują Go w świątyni (Łk 2,49). Ja i Ojciec jedno jesteśmy – słyszą ludzie dopytujący, kim jest (J 10,30). A kto Mnie widzi, widzi Tego, który Mnie posłał – woła Zbawiciel (J 12,45). Tego nie potrafili zaakceptować uczeni Żydzi. Nie umieli uznać, że jedność nie wyklucza troistości. Wiedzieli, że przyjdzie mesjasz, ale w ich przekonaniu miał on być tylko człowiekiem. Wybitnym, ale tylko człowiekiem. Na przestrzeni historii Kościoła też powstawały herezje (arianizm, monofizytyzm, nestorianizm) związane z tym, że Jezus miał dwie natury. O Synu Bożym wyznajemy w „Wierze”, że jest współistotny Ojcu. Pierwszy użył tego określenia święty bp Aleksandrii Dionizy, po nim święty bp Atanazy, ostatecznie przyjął to określenie już w 325 roku sobór w Nicei. We współistotność wszystkich Osób Trójcy Świętej wierzymy. Amen.